„To se mi nemůže stát, s podomními prodejci umím jednat.“
Toto přesvědčení má v mysli asi většina z nás. Bohužel i v oblasti prodeje elektřiny a plynu se podomní prodejci často vyskytují a v řadě případů zákazníkům zbydou oči pro pláč a nevýhodná smlouva na 3 roky s nejrůznějšími poplatky, za jejíž porušení hrozí pokuta ve výši několika tisíc korun.
Jak to mnohdy probíhá? Toto je jeden z mnoha způsobů:
Zazvoní zvonek, osoba na prahu se představí jako pracovník vašeho stávajícího distributora s informací, že jde zkontrolovat plynoměr/elektroměr. Falešný pracovník po obhlídce klientovi sdělí, že je zapotřebí vyměnit měřidlo a podat žádost o změnu přístroje, která musí nést klientův podpis. Ovšem po podepsání a několika měsících v nevědomosti klient zjistí, že má u nového dodavatele 3letou smlouvu, ze které se nelze bez pokuty vyvázat.
Jak můžete odhalit podvodné jednání?
Omezená nabídka
Od podomních prodejců často uslyšíte o časově omezené nabídce, která nemá na trhu s energiemi konkurenci. Možná se dozvíte, že Vaši sousedé z ulice už přešli a že vy jste poslední. Ani to Vás nepřesvědčilo? Když odmítnete, budou se tvářit velmi udiveně, že takto výhodnou nabídku nechcete. Obchodní zástupci mají vyzkoušeno, že lidé nakonec tlaku podlehnou a neřeší, na jak dlouho je smlouva, zda se ceny nemohou snížit, jakou cenu vlastně na daný rok mají od současného dodavatele a jaké další poplatky je čekají za služby, které nyní mají zdarma. Jedná se pouze o psychologii prodeje, která je ověřena léty praxe.
Nedostatečné informace
Jejich proslov bude trvat několik dlouhých minut. Informace budou často opakovat. A v podstatě Vás nepustí ke slovu. Když se jich zeptáte na konkrétní věci, často Vaši otázku zamluví. Nechte si od nich spočítat kalkulaci, ukázat konkrétní příklady a uvidíte, zda úsporu budou schopni doložit výpočtem. Spíše Vám však jen sdělí nějakou nepodloženou částku, o kterou zaplatíte méně.
Dvakrát měř, jednou řež
Nutností je řádné přečtení dokumentů, které podepisujete. Podívat se, jak dlouho je firma na trhu a co vlastně všechno zajišťuje. Nejčastěji se jedná o smlouvu, plnou moc a obchodní podmínky, u některých distributorů i ceník poplatků, který ale bez vyzvání nedostanete. Obzvlášť důležité je pročtení sankcí za pozdní zaslání zálohy, aktivační a deaktivační poplatky. Pokud něčemu nerozumíte, ptejte se. Měli byste dostat odpovědi. Informace, které jste obdrželi, by měly jít ověřit na internetu.
Pozor na dobu trvání smlouvy
V případě, že již máte zjištěno, zda se jedná o smlouvu na změnu dodavatele energií, najděte, na jak dlouho je smlouva uzavírána. Zvažte, zda pro Vás bude dlouhodobá smlouva i po roce výhodná, zda dodavatel s 3měsíční výpovědní dobou nemá lepší podmínky než ten, co si Vás uváže dlouhodobě. Ohlídejte si, aby doba trvání smlouvy byla vyplněna před vámi. Velmi dobře pročtěte body, jak se lze ze smlouvy vyvázat. Často jsou smlouvy stavěny tak, že jsou prakticky nevypověditelné, anebo Vás změna dodavatele přijde na 2–20 tis. Kč, mnohdy i více. Mohlo by se stát, že podomní prodejce tento údaj vyplní bez vašeho vědomí na maximální dobu, díky čemuž dostane větší provizi.
Pokud jste již smlouvu podepsali a chcete od ní odstoupit, máte na to od 1. 1. 2014 nárok do 14 dnů od začátku poskytování služeb.